A mélykék óceánok rejtélyes és fenséges lakói között a pörölycápák egyedülálló megjelenésükkel és ökológiai jelentőségükkel tűnnek ki. Fejük jellegzetes, kalapácsra emlékeztető formája, melyet a kiváló látás és érzékelés előnyeivel társul, ikonikus teremtménnyé teszi őket. Azonban ezek a lenyűgöző ragadozók globálisan súlyosan veszélyeztetettek, elsősorban a túlhalászat és az uszonykereskedelem miatt. A pörölycápák védelme nem korlátozódhat egyetlen nemzetre, hiszen vándorló életmódjuk miatt az egész bolygó közös felelőssége. Ez a cikk a pörölycápa-védelem összetett jogi hátterét vizsgálja, bemutatva azokat a nemzetközi egyezményeket, amelyek kulcsszerepet játszanak fennmaradásuk biztosításában.

A Pörölycápák Sebezhetősége és Ökológiai Jelentősége

A pörölycápák családjába tartozó fajok, mint például a recés pörölycápa (Sphyrna mokarran), a nagy pörölycápa (Sphyrna zygaena) és a sima pörölycápa (Sphyrna lewini), kiemelten fontosak az óceáni ökoszisztémák egészséges működéséhez. Mint csúcsragadozók, szabályozzák a tápláléklánc alsóbb szintjeit, fenntartva az egyensúlyt és az élővilág sokféleségét. Sajnos, számos tulajdonságuk rendkívül sebezhetővé teszi őket az emberi tevékenységekkel szemben. Lassú szaporodási rátájuk, késői ivarérettségük és az a tény, hogy gyakran nagy csoportokban vándorolnak, könnyű célponttá teszi őket a halászhajók számára. A fő fenyegetést a kereskedelmi halászat jelenti, különösen az uszonyuk iránti nagy kereslet miatt, ami a hírhedt „cápauszony-leves” alapanyagát adja. A cápatörzseket gyakran visszadobják a tengerbe, miután uszonyukat eltávolították, ami egy rendkívül kegyetlen és pazarló gyakorlat.

A CITES – A Nemzetközi Kereskedelem Szabályozásának Kulcsszereplője

A CITES (Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora – Egyezmény a veszélyeztetett vadon élő állat- és növényfajok nemzetközi kereskedelméről) az egyik legfontosabb eszköz a pörölycápák védelmében. Célja, hogy biztosítsa, a vadon élő állatok és növények nemzetközi kereskedelme ne veszélyeztesse túlélésüket. A CITES a fajokat három függelékbe sorolja, amelyek eltérő szintű szabályozást írnak elő.

2013-ban mérföldkőnek számító döntés született: a recés pörölycápa, a nagy pörölycápa és a sima pörölycápa felkerült a CITES II. függelékébe. Ez a besorolás azt jelenti, hogy ezeknek a fajoknak a nemzetközi kereskedelme engedélyköteles, és szigorú feltételekhez van kötve. Az exportáló országnak igazolnia kell, hogy a kivitel nem veszélyezteti a faj fennmaradását (ún. „nem károsító megállapítás” – Non-Detriment Finding, NDF), és rendelkeznie kell egy érvényes exportengedéllyel. Az importáló országnak pedig be kell mutatnia egy importengedélyt vagy igazolást arról, hogy a jogszabályoknak megfelelően járt el.

A CITES II. függelékes besorolás óriási előrelépést jelent, mivel megnehezíti az illegális uszonykereskedelmet és rászorítja az országokat a szigorúbb ellenőrzésre. Ugyanakkor számos kihívással is jár: a feldolgozott cápauszonyok azonosítása fajra pontosan rendkívül nehéz, és az illegális kereskedelem továbbra is jelentős probléma. Ennek ellenére a CITES a legátfogóbb nemzetközi eszköz, amely közvetlenül szabályozza a pörölycápák és termékeik kereskedelmét, ezáltal lassítva a populációik csökkenését.

A CMS – Vándorló Fajok Védelmében

A CMS (Convention on the Conservation of Migratory Species of Wild Animals – Egyezmény a vándorló vadon élő állatfajok védelméről, avagy Bonni Egyezmény) a vándorló fajok, így a pörölycápák számára is kulcsfontosságú. Ahogy a nevük is sugallja, a vándorló fajok széles földrajzi területeket, sőt, egész óceánokat járnak be életük során, így védelmük csak nemzetközi együttműködéssel lehetséges. A CMS célja a vándorló fajok és élőhelyeik védelme a globális együttműködésen keresztül.

A pörölycápák, mint hosszú távon vándorló fajok, szerepelnek a CMS függelékeiben. A recés pörölycápa például 2014-ben került fel a CMS II. függelékére, ami azt jelenti, hogy a faj számára előnyös lenne a nemzetközi megállapodások kidolgozása és végrehajtása. Ez a besorolás ösztönzi azokat az államokat, amelyek a pörölycápák elterjedési területén fekszenek (ún. „Range States”), hogy együttműködjenek a védelmi és kezelési intézkedések kidolgozásában. Ennek keretében jöttek létre például az ún. Memorandum of Understanding (MoU) megállapodások, mint a cápákra és rájákra vonatkozó CMS Cápa MoU, amely a pörölycápákra is kiterjed. Ez a megállapodás nem jogilag kötelező erejű, de arra ösztönzi az aláíró országokat, hogy nemzeti szinten tegyenek lépéseket a cápafajok védelméért, például a mellékfogás csökkentése, az élőhelyek védelme és a populációk monitorozása révén.

Az ENSZ Tengerjogi Egyezménye (UNCLOS) – Az Óceánok Alaptörvénye

Az ENSZ Tengerjogi Egyezménye (United Nations Convention on the Law of the Sea, UNCLOS) az óceánok „alkotmánya”, amely lefekteti a tengeri tevékenységek alapvető jogi kereteit. Bár az UNCLOS nem konkrét fajokat nevesít, általános rendelkezései alapvető fontosságúak a tengeri élővilág, így a pörölycápák védelmében is. Az egyezmény előírja az államok számára, hogy fenntarthatóan használják fel a tengeri élő erőforrásokat, és megóvják a tengeri környezetet. Különösen relevánsak azok a rendelkezések, amelyek a kizárólagos gazdasági övezetekre (KGÖ) és a nyílt tengerre vonatkoznak.

Az UNCLOS 61. cikke például arra kötelezi a parti államokat, hogy biztosítsák a KGÖ-ben lévő élő erőforrások fenntartó kapacitásának fenntartását. A 118. és 119. cikkek pedig a nyílt tengeri erőforrások kezelésére vonatkozó nemzetközi együttműködést írják elő, különös tekintettel azokra a fajokra, amelyek nagy területeken vándorolnak (highly migratory species) vagy áthaladnak több joghatósági területen (straddling stocks). Mivel a pörölycápák mindkét kategóriába beletartoznak, az UNCLOS teremti meg azt a jogi alapot, amelyre a CITES, a CMS és más regionális szervezetek építhetik konkrét védelmi intézkedéseiket. Előírja a tagállamok számára, hogy együttműködjenek a vándorló fajok, köztük a cápák védelmében és kezelésében.

Regionális Halászati Szervezetek (RFMO-k) – A Gyakorlati Megvalósítás

Az RFMO-k (Regional Fisheries Management Organizations – Regionális Halászati Szervezetek) kulcsfontosságúak a tengeri élővilág, különösen a halállományok regionális szintű kezelésében. Ezek a szervezetek, mint például az ICCAT (International Commission for the Conservation of Atlantic Tunas – Atlanti Tonhalak Védelmére Létrehozott Nemzetközi Bizottság), az IOTC (Indian Ocean Tuna Commission – Indiai-óceáni Tonhal Bizottság) vagy a WCPFC (Western and Central Pacific Fisheries Commission – Nyugat- és Közép-csendes-óceáni Halászati Bizottság), felhatalmazással rendelkeznek arra, hogy halászati szabályokat és védelmi intézkedéseket hozzanak az adott régióban.

A pörölycápák gyakran esnek mellékfogásként az olyan nagyméretű halászatokban, mint a tonhal- vagy kardhalhalászat. Az RFMO-k egyre gyakrabban hoznak intézkedéseket a cápák védelmére. Ezek közé tartozhatnak a cápauszony eltávolításának tilalma (finning ban), ami azt jelenti, hogy a cápatörzset is partra kell szállítani az uszonyokkal együtt, vagy legalábbis az uszonyok és a törzsek arányát szigorúan ellenőrizni kell. Ezen felül egyes RFMO-k a pörölycápák esetében megtartási tilalmat (retention ban) is bevezettek, ami azt jelenti, hogy ha kifogják őket, azonnal vissza kell engedni a tengerbe. Továbbá, olyan technikai intézkedéseket is hoznak, mint a halászfelszerelések módosítása (pl. cápabarát horgok), vagy időszakos és területi halászati tilalmak bevezetése a szaporodási vagy vándorlási útvonalakon. Az RFMO-k munkája nélkülözhetetlen, mivel ők tudják a leghatékonyabban szabályozni a tényleges halászati tevékenységeket az adott vizeken.

A Biológiai Sokféleség Egyezmény (CBD) és az FAO Cápavédelmi Akcióterve

A Biológiai Sokféleség Egyezmény (Convention on Biological Diversity, CBD) egy szélesebb körű nemzetközi megállapodás, amelynek célja a biológiai sokféleség megőrzése, összetevőinek fenntartható használata és a genetikai erőforrásokból származó előnyök igazságos és méltányos megosztása. Bár a CBD nem konkrét fajokra fókuszál, általános elvei és célkitűzései alapul szolgálnak a nemzeti és regionális védelmi stratégiáknak, amelyek közvetve hozzájárulnak a pörölycápák védelméhez. A CBD ösztönzi a tengeri védett területek létrehozását és az ökoszisztéma-alapú megközelítéseket a tengeri erőforrások kezelésében, amelyek mindegyike jótékonyan hat a cápapopulációkra.

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) 1999-ben elfogadta a Nemzetközi Cápavédelmi Akciótervet (International Plan of Action for the Conservation and Management of Sharks, IPOA-Sharks). Ez egy önkéntes jellegű eszköz, amely arra ösztönzi az országokat, hogy dolgozzanak ki nemzeti cápavédelmi akcióterveket (NPOA-k). Az IPOA-Sharks célja a célzott cápahalászat és a mellékfogás csökkentése, a cápapopulációk felmérése és a finning betiltása. Bár nem jogilag kötelező erejű, iránymutatást és ösztönzést ad az államoknak a fenntartható cápagazdálkodási politikák bevezetéséhez, és sok ország már kidolgozta saját NPOA-ját e keretrendszer alapján.

Kihívások és a Jövő Útja

Annak ellenére, hogy számos nemzetközi egyezmény és kezdeményezés létezik, a pörölycápák védelme továbbra is jelentős kihívásokkal néz szembe. Az illegális, nem bejelentett és szabályozatlan (IUU) halászat továbbra is komoly fenyegetést jelent, aláásva a jogi kereteket és a védelmi erőfeszítéseket. A hatalmas óceáni területek ellenőrzése rendkívül nehézkes, és a források hiánya korlátozza az érvényesítés hatékonyságát. A tudományos adatok gyűjtése, különösen a populációméretekről és a halászati nyomásról, gyakran hiányos, ami megnehezíti a hatékony kezelési tervek kidolgozását.

A feldolgozott cápauszonyok faji azonosításának nehézsége továbbra is akadályozza a CITES rendelkezések teljes körű végrehajtását. Szükséges a DNS-alapú azonosítási módszerek szélesebb körű elterjesztése és alkalmazása. Emellett a tagállamok közötti politikai akarat és konszenzus hiánya is lassíthatja a hatékony intézkedések elfogadását és végrehajtását. A halászati iparágak gazdasági érdekei gyakran ütköznek a természetvédelmi célokkal, ami kompromisszumos megoldásokhoz vezet.

A jövőbeni erőfeszítéseknek a következőkre kell összpontosítaniuk: a meglévő egyezmények szigorúbb végrehajtása, a megfigyelési és ellenőrzési rendszerek megerősítése, a tudományos kutatás támogatása a populációadatok pontosítására, a halászati technológiák fejlesztése a mellékfogás csökkentése érdekében, valamint a fogyasztói tudatosság növelése a cápauszony-termékek iránti kereslet csökkentése céljából. A klímaváltozás hatásai, mint például az óceánok savasodása és a hőmérséklet-emelkedés, szintén újabb fenyegetéseket jelentenek, amelyeket integrálni kell a védelmi stratégiákba.

Összefoglalás és Zárógondolatok

A pörölycápák védelme egy bonyolult, többdimenziós feladat, amely számos nemzetközi egyezmény és regionális kezdeményezés összehangolt működését igényli. A CITES a kereskedelem szabályozásán keresztül, a CMS a vándorló fajok védelmére irányuló együttműködésen keresztül, az UNCLOS az alapvető jogi keretek megteremtésével, az RFMO-k a halászati tevékenységek konkrét szabályozásával, a CBD pedig a biológiai sokféleség átfogó védelmével járul hozzá ezen fenséges ragadozók fennmaradásához. Az FAO IPOA-Sharks iránymutatást ad a nemzeti akciótervekhez, melyek nélkülözhetetlenek a helyi szintű változások eléréséhez.

Ezek az egyezmények együttese egy erős, bár nem tökéletes jogi hálót alkot, amely a pörölycápa-védelem globális alapját képezi. Ahhoz azonban, hogy ezek az erőfeszítések valóban sikeresek legyenek, folyamatos éberségre, fokozott együttműködésre, a szabályozások szigorú betartására és a politikai akarat fenntartására van szükség. Csak így biztosíthatjuk, hogy a jövő generációi is megcsodálhassák a pörölycápák egyedi sziluettjét, amint kecsesen szelik az óceánok vizét, betöltve létfontosságú szerepüket a tengeri ökoszisztémákban.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük