Az álláskeresés az életünk egyik legfontosabb, de gyakran legstresszesebb időszaka. Egy olyan út, tele kihívásokkal, önismerettel és folyamatos tanulással. Azonban, mint oly sok más területen, az álláskeresés világában is rengeteg tévhit kering, amelyek nemcsak elterelhetnek a helyes útról, de akár meg is nehezíthetik a sikeres elhelyezkedést. Ezek a mítoszok gyakran a múlt beidegződéseiből, félreértelmezett tanácsokból vagy épp a frusztrációból fakadnak. Cikkünk célja, hogy eloszlassa a leggyakoribb tévhiteket, és valós, gyakorlatias útmutatást adjon a modern álláskeresés útvesztőjében.

Ne feledjük: a munkaerőpiac folyamatosan változik. Ami tegnap igaz volt, az ma már lehet, hogy nem érvényes. Ahhoz, hogy sikeresek legyünk, alkalmazkodnunk kell, és nyitottnak lennünk az új megközelítésekre. Vágjunk is bele, és leplezzük le együtt a legelterjedtebb álláskeresési tévhiteket!

1. tévhit: „Egy önéletrajz mindenre jó!”

A tévhit: Sokan úgy gondolják, elegendő egyetlen, jól megírt önéletrajzot (CV-t) készíteni, és azt elküldözgetni minden meghirdetett állásra. „Majd a cégek kiválogatják, ami nekik kell” – halljuk gyakran.

A valóság: Ez az egyik legnagyobb buktató az álláskeresésben. A modern toborzás gyakran használ automatizált rendszereket (ATS – Applicant Tracking System), amelyek kulcsszavakra szűrnek. Ha az önéletrajzod nem tartalmazza az adott pozícióban releváns szavakat és kifejezéseket, akkor egyszerűen kiszelektálódik, mielőtt emberi szem elé kerülne.

A tanács: Mindig szabd személyre az önéletrajzodat az adott álláshirdetéshez! Olvasd el alaposan a kiírást, és emeld ki azokat a képességeket, tapasztalatokat, amelyek relevánsak. Használd a hirdetésben szereplő kulcsszavakat (pl. „projektmenedzsment”, „digitális marketing”, „ügyfélszolgálat”). Ez nem azt jelenti, hogy hazudj, hanem azt, hogy a releváns információkat hangsúlyozd, és a munkáltató nyelvén beszélj. Gondolj úgy a CV-re, mint egy marketingeszközre, aminek célja, hogy eladja a terméket – téged – az adott pozícióra.

2. tévhit: „Csak a tapasztalat számít!”

A tévhit: Különösen a pályakezdők körében elterjedt a félelem, hogy tapasztalat nélkül esélytelenek. De még a tapasztaltabbak is aggódhatnak, ha valamilyen okból pályát módosítanának, vagy hiányzik a pontosan elvárt iparági tapasztalat.

A valóság: Bár a releváns tapasztalat kétségkívül előny, korántsem ez az egyetlen tényező, ami számít. A cégek egyre inkább keresik a átadható készségeket (transferable skills), a tanulási hajlandóságot, a problémamegoldó képességet, a proaktivitást és a kulturális illeszkedést. Egy friss diplomás, aki önkénteskedett, aktív volt egy diákszervezetben, vagy van saját projektje, sokkal értékesebb lehet, mint egy tapasztalt, de motiválatlan jelölt.

A tanács: Hangsúlyozd a soft skilleket, mint a kommunikáció, csapatmunka, rugalmasság, kritikus gondolkodás. Mutasd meg, hogyan tudod a korábbi – akár nem direkt – tapasztalataidat felhasználni az új pozícióban. Például, ha diákszervezetben pénztáros voltál, emeld ki a felelősségtudatot és a szervezőkészséget. Ha van portfóliód, GitHub profilod, vagy bármilyen projekt, amin dolgoztál, azt is mindenképpen mutasd be! A motiváció és a lelkesedés néha felülírja a hiányzó tapasztalatot.

3. tévhit: „A kísérőlevél felesleges!”

A tévhit: Az internet korában, amikor egy gombnyomással lehet jelentkezni, sokan azt gondolják, a kísérőlevél (motivációs levél) elavult és időpazarlás. „Úgysem olvassák el!” – mondják.

A valóság: Bár van, ahol valóban nem kérik vagy csak felületesen nézik, egy jól megírt kísérőlevél hatalmas előnyt jelenthet. Ez az a hely, ahol személyessé teheted a jelentkezésedet, elmesélheted a történetedet, és megmagyarázhatsz olyan dolgokat, amire az önéletrajz nem ad lehetőséget (pl. miért váltasz pályát, miért szeretnél ehhez a céghez csatlakozni).

A tanács: Tekintsd a kísérőlevelet az önéletrajz kiegészítésének. Ne ismételd meg a CV-ben leírtakat, hanem emeld ki a legfontosabb releváns pontokat, és fejtsd ki, miért pont te vagy az ideális jelölt. Mutasd meg a lelkesedésedet a cég iránt, és hogy tisztában vagy a tevékenységükkel. Címezze meg a megfelelő személynek, ha tudod a nevét. Egy gondosan megírt kísérőlevél arról árulkodik, hogy komolyan veszed a jelentkezést, és hajlandó vagy energiát fektetni a részletekbe.

4. tévhit: „Az online jelentkezés egy fekete lyuk, ott soha nem történik semmi!”

A tévhit: A rengeteg elküldött online jelentkezés, amire nem érkezik válasz, sokakban azt a hitet erősíti meg, hogy az internetes portálokon keresztül szinte lehetetlen állást találni. „Csak elvesznek a rendszerben!” – a gyakori panasz.

A valóság: Tény, hogy az online jelentkezések száma óriási lehet, és a visszajelzés néha késik vagy elmarad. Azonban az online platformok ma már a legfontosabb csatornát jelentik a munkáltatók és a jelöltek számára. A probléma gyakran nem a platformmal, hanem a jelentkezés minőségével vagy a további lépések hiányával van.

A tanács: Ahogy az 1. tévhitnél is említettük, a személyre szabott önéletrajz és kísérőlevél itt kulcsfontosságú. Emellett ne támaszkodj kizárólag az online jelentkezésre! Keresd meg a vállalatot LinkedIn-en, nézd meg, van-e közös ismerősöd, vagy keress HR-eseket. Keresd meg a cég honlapján az „Állások” szekciót, mert sokszor közvetlenül ott is lehet jelentkezni, és ez akár előnyösebb is lehet. Használd a hálózatépítés erejét! Egy belső ajánlás vagy egy kapcsolati tőke sokszor felgyorsíthatja a folyamatot. Az online jelentkezés az első lépés, de nem az egyetlen!

5. tévhit: „Ne kövesd nyomon a jelentkezéseket, az tolakodó!”

A tévhit: Sokan attól tartanak, hogy ha rákérdeznek a jelentkezésük státuszára, azzal rossz benyomást keltenek, mintha türelmetlenek vagy tolakodóak lennének.

A valóság: A diszkrét, udvarias utánkövetés (follow-up) éppen ellenkezőleg: professzionális benyomást kelt. Azt mutatja, hogy elkötelezett vagy, érdeklődsz az állás iránt, és proaktív vagy. A toborzók gyakran nagyon elfoglaltak, és egy emlékeztető segíthet, hogy a jelentkezésed ne vesszen el a sok között.

A tanács: Ha nem kaptál visszaigazolást a jelentkezésedről, vagy egy interjú után hetekig csend van, küldj egy rövid, udvarias e-mailt. Kérdezz rá a folyamat státuszára, és ismételd meg röviden az érdeklődésedet. Légy türelmes – ne bombázd őket üzenetekkel naponta. Egy héttel az interjú után, vagy két héttel a jelentkezés után egy e-mail teljesen elfogadható. Ha megkérdezik, hogy van-e kérdésed, interjú után mindig küldj egy „köszönő e-mailt” is!

6. tévhit: „Csak a meghirdetett állásokra jelentkezz!”

A tévhit: A legtöbb álláskereső a népszerű állásportálokat böngészi, és csak azokra a pozíciókra jelentkezik, amelyek nyíltan meghirdetettek.

A valóság: A munkaerőpiac egy jelentős része rejtett. Becslések szerint az állások 70-80%-át soha nem hirdetik meg nyilvánosan. Ezeket a pozíciókat belső ajánlások, hálózatépítés, vagy épp spontán megkeresések útján töltik be. A cégek sokszor szívesebben alkalmaznak valakit, akit már ismernek, vagy aki egy megbízható forrásból érkezik, mint egy ismeretlen jelentkezőt.

A tanács: Lépj túl az állásportálokon! Építs kapcsolatokat (hálózatépítés) a szakmádban, vegyél részt iparági eseményeken, konferenciákon, workshopokon. Vedd fel a kapcsolatot olyan cégekkel, ahol szívesen dolgoznál, még akkor is, ha nincs nyitott pozíció. Kérdezz rá információs interjúkra, ahol többet megtudhatsz a cég kultúrájáról és a lehetséges jövőbeli lehetőségekről. Sokszor egy „hideg” megkeresés is célba találhat, ha jól felépített és megalapozott.

7. tévhit: „Az állásinterjú csak a tudásról szól!”

A tévhit: Sokan úgy készülnek az interjúra, hogy minden szakmai kérdésre azonnal tudják a választ, és ez elegendő a sikerhez.

A valóság: Bár a szakmai tudás elengedhetetlen, az állásinterjú sokkal inkább egy kétirányú párbeszéd, ahol a munkáltató a személyiségedet, a problémamegoldó képességedet, a kommunikációdat és a céges kultúrába való illeszkedésedet is vizsgálja. A technikai képességek taníthatók, de a hozzáállás és a személyiség sokkal nehezebben változtatható.

A tanács: Készülj fel a szakmai kérdésekre, de ne feledkezz meg a viselkedésbeli (behavioral) kérdésekről sem (pl. „Meséljen egy olyan helyzetről, amikor kudarcot vallott!”). Gyakorold a válaszaidat a STAR (Situation, Task, Action, Result) módszerrel. Mutasd meg a lelkesedésedet, tegyél fel kérdéseket a cégnek és a pozíciónak, és légy önmagad! Az interjú egy lehetőség arra is, hogy te is megismerd a céget, és eldöntsd, megfelel-e neked.

8. tévhit: „A bérről csak az utolsó pillanatban tárgyalj, vagy ne is tárgyalj!”

A tévhit: Sokan félnek a bértárgyalástól, vagy azt gondolják, hogy az állásajánlat elfogadása vagy elutasítása csak az utolsó pillanatban jöhet szóba, és nem szabad feszegetni a témát. Attól tartanak, hogy elveszítik az állást, ha túl sokat kérnek, vagy ha egyáltalán tárgyalnak.

A valóság: A bértárgyalás a toborzási folyamat szerves része, és a legtöbb cég számít rá. Aki nem tárgyal, az gyakran kevesebbet fog keresni, mint amennyit valójában ér. A bérről való kommunikáció már az első interjúkon felmerülhet (bár itt még nem muszáj konkrét számot mondani), de a komolyabb tárgyalás általában a végső ajánlat előtt zajlik.

A tanács: Tájékozódj a piaci bérekről a pozíciód és tapasztalatod alapján! Tudj, mit érsz, és milyen keretek között mozoghatsz. Ne a munkáltató mondja meg elsőként a számot, ha teheted. Ha megkérdezik a bérigényedet, adj meg egy realisztikus sávot, ami tartalmazza a kívánt összeget. Légy magabiztos, de rugalmas. Ne csak a bérre fókuszálj: tárgyalj juttatásokról is (pl. bónusz, egészségbiztosítás, képzések, távmunka lehetősége, szabadság). Egy jól levezényelt bértárgyalás pozitív benyomást kelthet, és azt mutatja, hogy értékeled magad.

9. tévhit: „Az életkor hátrány!”

A tévhit: Különösen az 50 felettiek körében elterjedt a félelem, hogy az életkoruk miatt nem kapnak már állást, de a fiatalabbak is aggódhatnak, hogy túl „zöldfülűek”.

A valóság: Bár az életkori diszkrimináció létezik, és nem szabad szemet hunyni felette, messze nem jelenti azt, hogy az életkor automatikusan hátrányt jelent. Az érettebb korú jelöltek gyakran rendelkeznek felbecsülhetetlen tapasztalattal, stabilabbak, megbízhatóbbak, és érettebb problémamegoldó képességgel bírnak. A fiatalabbak pedig friss szemléletmódot, technológiai affinitást és hatalmas lelkesedést hoznak. A munkaerőpiac egyre inkább az inkluzivitásra és a sokszínűségre törekszik.

A tanács: Koncentrálj arra, amit az életkorod és tapasztalatod révén hozzá tudsz adni a céghez. Ha idősebb vagy, emeld ki a mentorálási képességedet, a válságkezelési tapasztalatodat, a széles látókörödet és a lojalitásodat. Mutasd meg, hogy nyitott vagy az új technológiákra és a folyamatos tanulásra. Ha fiatalabb vagy, hangsúlyozd a friss tudásodat, az energiádat, a gyors tanulási képességedet és az innovatív gondolkodásodat. A legfontosabb, hogy magabiztosan képviseld magadat, és az értékajánlatodat, függetlenül az életkorodtól.

Összefoglalás

Az álláskeresés egy dinamikus folyamat, amelyhez stratégia, rugalmasság és kitartás szükséges. A fenti tévhitek eloszlatásával reméljük, hogy tisztább képet kaphattál arról, hogyan közelítsd meg a munkaerőpiacot a 21. században. Ne hagyd, hogy a félelmek vagy a rossz információk gátoljanak céljaid elérésében. Légy proaktív, légy felkészült, és higgy magadban. Minden elutasítás egy lépés közelebb a „igen”-hez, és minden kihívás egy lehetőség a fejlődésre. Sok sikert a sikeres munkakereséshez!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük